Firma Nurol din Turcia a fost selectată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) drept câștigătoare a licitației pentru proiectarea și construcția lotului Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, care are o lungime de 24,4 kilometri, pe traseul Autostrăzii Unirii.
Cu toate acestea, există o amenințare serioasă cu privire la finanțarea proiectului în valoare de aproape 3 miliarde de lei, acordată de Uniunea Europeană pentru această secțiune a Autostrăzii Unirii. Asociația “Moldova vrea autostradă” a atras atenția asupra acestei situații, avertizând că, dacă CNAIR nu reușește să semneze contractul pentru proiectare și execuție până la sfârșitul anului, România riscă să piardă această finanțare.
Deși CNAIR a desemnat firma Nurol drept câștigătoare a licitației, semnarea contractului într-un timp rezonabil nu este asigurată. În următoarele 10 zile, oricare dintre cei șapte constructori înscriși are posibilitatea de a depune contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Apoi, Consiliul are teoretic la dispoziție 20 de zile pentru a lua o decizie, dar au existat cazuri în care acest termen a fost amânat.
Câștigătorul contractului va dispune de 6 luni pentru proiectare și 2 ani pentru execuția lucrărilor. Valoarea aproximativă a acestui contract este de 2,9 miliarde de lei, fără TVA.
Autostrada Unirii este cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, având ca scop să lege Moldova de Transilvania prin intermediul unei autostrăzi moderne, adecvate secolului 21. Proiectul este divizat în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamţ și Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv un pod peste Prut). Primele secțiuni care vor fi finalizate, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, sunt Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, cu prima dintre ele avansând deja semnificativ. În ceea ce privește Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, aceasta este încă în stadiul de studiu de fezabilitate și proiect tehnic, iar întârzierea în acest proiect a fost semnificativă, depășind 12 luni, conform estimărilor societății civile din Iași.